Založ si blog

Semená ešte nie sú plody

Semená ešte nie sú plody.

Boháči bez múdrosti, čo sú iného než v blate ležiace prasatá?

Ten, kto nemiluje knihu, nemiluje múdrosť. Ten kto nemiluje múdrosť, stáva sa hlupákom.

Všetky tieto výroky sú pripisované učiteľovi národov,  Jánovi Amosovi Komenskému (1592 – 1670), ktorý ako prvý navrhol školskú organizáciu. Hovoril, že po ukončení vzdelania by mal človek cestovať a zdôrazňoval, že vzdelanie sa nikdy v živote nekončí.

Rada si spomínam na svoju prvú, vtedy ešte súdružku učiteľku, svoj prvý šlabikár i rozochvenie, ktoré sprevádzalo moje prvé dojmy zo školy. To sú udalosti v živote každého z nás, ktoré sa jednoducho nezabúdajú. Rovnako ako prvá láska, stužková, či narodenie dieťaťa.

Učiteľ je ten, ktorý nás formuje a vychováva. Môže byť rovnako vzorom a motiváciou, ale aj tým, ktorý dokáže úplne zničiť naše sebavedomie i lásku ku škole. Celkovo som mala v živote šťastie na svojich učiteľov, až na jednu výnimku, kedy som tri roky v škole doslova trpela. Bola som žiačkou usilovnou, šikovnou a učiteľov som rešpektovala ako morálne a odborné autority. Keďže som ale nikdy nemala potrebu pred niekým sa ponižovať a nedokážem niekoho bezdôvodne obdivovať, jedna súdružka učiteľka s tým mala veľký problém. Nanešťastie, to bola moja triedna učiteľka a učila ma vskutku dôležitý predmet – výtvarnú výchovu. V tom čase bol tento predmet klasifikovaný, takže som bežne dostávala za svoje výkresy aj známku 3, čo bola najhoršia možná známka. Okrem mňa boli takto hodnotení ešte spolužiaci z rómskej osady. Keď som si raz dovolila povedať spolužiačke, ktorá na tému: Moja mama, namaľovala svoju mamu ako pani s trvalou, hoci jej mama bola obyčajná dedinská ženička so šatkou na hlave, že jej mama takto nevyzerá, tak reakcia mojej triednej učiteľky bola naozaj zvláštna. Na jej príkaz som sa musela danej spolužiačke rovno pred tabuľou a celou triedou ospravedlniť, že som vraj týmto hlboko urazila jej mamu. A podobných zážitkov z tejto, pre mňa neveselej školskej doby, mám viacero.

Áno učiteľ je ten, čo zaseje semienka poznania do našej hlavy a ktorý do veľkej miery formuje náš pohľad na život. Väčšina z nich si to chvalabohu ešte stále uvedomuje a preto pristupuje k tejto profesii zodpovedne. Áno, zaslúžia si našu úctu, lebo dávať našim deťom vzdelanie je čin záslužný a dnes aj ťažký. Preto sa nečudujem slovenským učiteľom, že toho majú dosť. Aj to málo, na čo mali nárok, sa tento rok na ich platy neminulo. Vraj každý z nich dostal cca. o 100 eur menej ako mal dostať reálne. VÚC vyčlenené prostriedky minuli na investičné projekty. Nuž hej, zo štátnych zákaziek si miestni poslanci ľahko prilepšia, zato zo zvýšenia platov učiteľom im nekvapne zhola nič.

Keď slovenskí učitelia ako vysokoškolsky vzdelaní ľudia vidia, koľko peňazí sa doslova mrhá na politické strany, zlaté padáky, štátnu korupciu, daňové úniky, drahý euroval a sociálne neprispôsobivých, tak je viac ako pochopiteľné, že idú do ulíc. Slabo platení, v rámci celkových príjmov doslova na pokraji spoločnosti, zákonmi nechránení a morálne nedocenení, sa iba bránia. A dobre robia. Lebo nech si hovorí kto chce, čo chce, absolútne platí aj ďalší výrok J. A. Komenského:

 Ak sa má stať človek človekom, musí sa vzdelávať.

Kto je tu vlastne hyena?

24.11.2014

Dnes nám naša siedma veľmoc priniesla správy o tom, ako sa náš sociálny premiér rozhorčil nad tým, že si ľudia dovolili protestovať so sviečkami rovno pred domom 2. najvýznamnejšieho verejného činiteľa, ktorý je podozrivý, že je za špinavosťami okolo kupčenia so zdravím tohto národa, a nazval ich veľmi expresívne: hyenami. Takže takto: Hyeny sú známe aj ako [...]

Koniec, alebo druhý začiatok, epilóg

20.05.2014

V mojich predchádzajúcich dvoch blogoch s rovnakým názvom som mapovala kroky, ktoré prešlo Slovensko od Mečiara až po nášho terajšieho dvojnásobného premiéra, ktorý sa po vyhratých voľbách v roku 2012 zaviazal byť zodpovedným, vedieť ako konať a vládnuť tak, aby kvalita života v Slovenskej republike bola trvalo udržateľná a vrátiť ľuďom nádej, že žijú [...]

Keď túžba po moci zatemní zdravý rozum

24.03.2014

Prístup k moci by mal byť zakázaný tým, ktorí ju milujú. Platón Včera sme do schránky dostali list. Nebol to obyčajný list. Obálka bola krásne ofrankovaná farebným slovenským štátnym znakom s červeným odkazom: PRIPRAVENÝ PRE ĽUDÍ, kandidát na prezidenta Róbert Fico (vlastnoručne podpísaný). List je na kvalitnom kriedovom papieri so známym obrazom z bilbordov, [...]

Gorazdova 27, bratislava, vila, Danko

Nielen prezidentská vila chátra. Štát odkúpil miliónové nehnuteľnosti aj pre šéfa parlamentu, nikto v nich však nebýva

23.04.2024 09:00

Žiaden šéf Národnej rady SR sa do nej totiž nenasťahoval, ani len v jej priestoroch neprijal žiadnu oficiálnu návštevu.

deviataci, Banská Bystrica, protidrogový vlak

Špeciálny vlak ukazuje, čo spôsobujú tvrdé drogy. Autor projektu Revolution train vychádza z vlastnej skúsenosti

23.04.2024 09:00

Na nebezpečenstvo drog upozorňuje v týchto dňoch slovenských deviatakov špeciálny vlak Revolution train, v ktorom sa o príčinách, vývoji a dôsledkoch závislosti dozvedajú zážitkovou formou.

Russia Victory Day Parade ruskí vojaci

Výdavky na zbrojenie rekordne rastú. Vojna na Ukrajine rozhýbala NATO

23.04.2024 08:00

Celkové vojenské výdavky vo svete dosiahli vlani až 2,443 bilióna dolárov, čo je najvyššia suma od roku 1988.

americkí vojaci

Na americké jednotky v Iraku a Sýrii útočili dvakrát v priebehu 24 hodín

23.04.2024 06:52

Dva drony zostrelili v pondelok neďaleko leteckej základne v západoirackej provincii Anbár.

zaza

Nebojme sa pravdy. Aj tak nás raz zastihne.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 71
Celková čítanosť: 340927x
Priemerná čítanosť článkov: 4802x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy